måndag 20 mars 2017

dags att beskära rosor ~ time to prune your roses

there is a translator to the right
många säger att man ska beskära sina rosor när "björken har musören", men det tycker jag är alldeles för sent.... mitten av mars till mitten av april är lagom, annars går det upp för mycket näring i topparna, som ändå ska skäras bort sedan. Väntar man med beskärningen blir blomningen onödigt sen och mycket övervintrade svampsjukdomar får fäste till en ny säsong...
Om ni besöker en plantskola nu har dom massor med inkrukade rosor, så visst tål rosorna lite frost även dom är hårt beskurna.
jag har haft i alla fall minus 5-7grader efter beskärning och det har inte skadat rosen på något sätt
jag har börjat nu i helgen, för jag har ju några stycken som ska beskäras :)

OBS!! detta är en "fingervisning" om att klippa lite tidigare än vad som brukar rekommenderas..... men givetvis skiftar det, eftersom Sverige är ett avlångt land!

vad man behöver är en skarp sekatör och ett par riktigt grova handskar

såhär ser en av mina rabatter ut efter vintern
1.RABATTROSOR

Rabattrosor skärs hårt, cirka 10-15cm över marken

skär helst en liten bit ovanför ett skott

jag passar på att rensa och "luckra" jorden samtidigt...
rosor vill gärna ha det lite "mjukt runt fötterna"

lite jobb... men snart ser rabatten ut såhär
Rosen "Royal Copenhagen" stark doft av parfym

2. KLÄNGROSOR
Klängrosor skär man bara bort sjuka och klena grenar på...

lägg snittet strax över ett skott.....

så var denna klar
"Crown Princesse Margerethe"

3. BUSKROSOR
Buskrosor kortar man in cirka en tredjdel

skär de yttre grenarna lite lägre, så blir busken tät och fin
här rosen "Mary Rose"

jag gör ofta en grop i jorden runt plantan, så blir det lätt att vattna och gödsla under säsongen
Är ni nyfikna på att komma på besök till Maleviks Rosenträdgård, så klicka HÄR
Och Du kan lätt följa mig på.....
där jag heter rosegardenmalevik
eller Facebook
där jag heter 

LYCKA TILL med Era Rosor!
kram kram 
Håkan



2 kommentarer:

  1. Your prune advice is very welcome. Thank you so much.

    SvaraRadera
  2. Tack för jättebra bilder och lättfattlig text! Imorgon klipper jag. /Gunilla i Lagan, Småland.

    SvaraRadera