söndag 19 juni 2016

Rosenbåge på Tjolöholm slott ~ The Rose Arch at Tjolöholm castle


there is a translator to the right
igår var det dags för Jane Austen picnic på Tjolöholms slott
och jag hade fått äran att smycka Rosenbågen med Engelska Austin rosor.....
lite pyssel innan vi kom iväg ( ja snälla Ulrika hjälpte mig)

först tog vi en en hel kvist ca 30cm och skar den snett i stjälken ( så den lätt suger vatten)
( vi hade även en "rosavtaggare" och tog bort de värsta taggarna nedtill....)

satte ner i ett fyllt blomster rör med vatten ( ihop med lite Brudslöja)

det är ett gummilock på röret så att vattnet inte åker ut.. mycket smart grej,,,
jag köper allt mitt florist material hos LJ Design
dom har bra grejer och det är lätt att handla....

vi lastade in alla färdiga rosor i bilen och åkte ner till Tjolöholm...
hmmmmm........ lite blåsigt och en tom Rosenbåge.
bara att sätta igång och jobba :)

jag lindade de "små buketterna" efter varandra på bågen med sk "Myrtentråd", en riktigt tunn, grön ståltråd...

lite fint börjar det allt att bli....

ett Hjärta passar bra......
under tiden jag har jobbat har personalen satt fram bänkar.....

bara att byta om till lite mer "stilenlig" klädsel......
men jag insåg snart att jag låg i lä, när gästerna börjar att komma....

underbar plats.....

och bågen blev bra....

snart kom det massor med gäster..... klädda i de mest fantastiska kläder.....

som taget direkt ur en saga.....

jag bara gick omkring och njöt...
den här stilen gillar jag :)

senare kom ett brudpar och vigdes...... lite blåsigt, men mycket vackert..

visst bli man lite glad av dessa underbara kreationer...

tror Jane Austen hade varit nöjd...... ( bild Vilja Ros)

nästan så man drar lite efter andan....... har tiden stått still? ( bild Vilja Ros)
Tjolöholm slott är ett underbart ställe som jag verkligen rekommenderar
dom har öppet hela sommaren
vill ni ha en liknande Rosenbåge på exempelvis ett Bröllop, maila på rosor.eu@telia
så kan vi säkert komma på något bra tillsammans
kram kram 
Håkan

4 kommentarer:

  1. Beautiful pictures, beautiful place.
    You have such a talent and I am sure all these people loved your roses ♥♥♥

    SvaraRadera
  2. I am amazed! To have a beautiful castle to "set up" an activity like this would be absolutely fantastic! I am very envious of all of you over there! The arch is beautiful and I love seeing all the period costumes and the lovely people who attended. Great effort! Beautiful roses as always!
    Denise in NC, USA

    SvaraRadera
  3. What a fantastic addition to the day! The costumes are so wonderful and the archway adds a lot to the festivities.

    SvaraRadera